KODEKS ETYKI
PRACOWNIKA URZĘDU GMINY
W RZECZENICY
Kodeks Etyki jest zbiorem zasad, wartości i norm moralnych, którymi winien kierować się w swoim postępowaniu i pracy każdy pracownik Urzędu Gminy w Rzeczenicy. Wskazuje wartości i wynikające z nich zachowania, jakimi winien cechować się każdy pracownik bez względu na sytuacje, w jakich może się znaleźć. Ma być wzorcem i wyznacznikiem zwyczajnych relacji w kontaktach urzędnika samorządowego z osobą załatwiającą sprawę w urzędzie. Celem Kodeksu jest poprawa jakości funkcjonowania Urzędu Gminy w Rzeczenicy oraz wyznaczanie właściwych relacji pracowników z klientami urzędu.
§ 1.
Pracownik Urzędu Gminy w Rzeczenicy kieruje się następującymi zasadami:
- służebności w stosunku do mieszkańców;
- poszanowania godności innych i własnej;
- poszanowania i bezwzględnego przestrzegania prawa;
- bezstronności i bezinteresowności;
- uczciwości i rzetelności;
- kompetencji i profesjonalizmu;
- uprzejmości i życzliwości w kontaktach międzyludzkich;
- odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań;
- jawności informacji;
- postępowania służącego dobremu imieniu gminy oraz jej szerokiej i pozytywnej promocji;
- własnego rozwoju intelektualnego i pogłębiania wiedzy.
§ 2.
Pracownik samorządowy wykonuje swoje obowiązki rzetelnie, a w szczególności:
- prowadzi lub załatwia sprawy bezstronnie i obiektywnie;
- pracuje sumiennie dążąc do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów swojej pracy;
- jest życzliwy i uczynny, interesantom urzędu stara się pomóc zgodnie z najlepszą swoją wiedzą i umiejętnościami;
- przy podejmowaniu decyzji kieruje się względami merytorycznymi i formalnymi, a nie emocjami lub uprzedzeniami;
- w przypadkach niezrozumiałych problemów lub zagadnień kieruje interesanta do właściwej kompetentnej komórki urzędu;
- wszystkie sprawy załatwia sprawnie i szybko, bez zbędnej zwłoki
- nie przekazuje osobom trzecim i chroni informacje o sprawach, osobach je wnoszących i sposobie ich załatwienia;
- sporządza dokumentację urzędową poprawnie merytorycznie i nienagannie estetycznie; stosuje język poprawny, czysty i zrozumiały, bez wulgaryzmów i określeń kolokwialnych;
- dba o przejrzystość kontaktów z interesantami i innymi pracownikami, a jego relacje cechuje uprzejmość i cierpliwość;
- jest punktualny i terminowy, a także gotowy do realizacji zadań poza regulaminowym czasem pracy, w sytuacjach tego wymagających.
§ 3.
Pracownik samorządowy dba o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:
- dąży do stałego poszerzania wiedzy ogólnej, niezbędnych w pracy przepisów prawa oraz znajomości procedur administracyjnych;
- podnosi swoje kwalifikacje zawodowe;
- przestrzega zasad poprawnego zachowania się i stosuje je w kontaktach międzyludzkich i pracy z interesantami;
- cechuje się wiedzą merytoryczną i wysoką kulturą osobistą;
- w pracy jest koleżeński, uczynny i prawy;
- wypełnia swoje obowiązki zgodnie z najlepszą posiadaną wiedzą, zgodnie ze swoimi obowiązkami i kompetencjami, nie unika trudnych decyzji;
- dba o własny wygląd zewnętrzny odpowiadający powadze i okolicznościom wykonywanej pracy, jest schludny i dba o estetykę swojego miejsca pracy.
§ 4.
Pracownik samorządowy jest bezstronny i neutralny, a w szczególności:
- w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie i wyznaniowo;
- odróżnia interes prywatny od publicznego, nie podlega wpływom ani naciskom;
- szanuje prawo do informacji oraz zachowuje tajemnicę służbową;
- nie komentuje publicznie czynności wykonanych przez innego urzędnika lub pracownika urzędu;
- wykazuje szczególną troskę o racjonalne i celowe gospodarowanie środkami i majątkiem publicznym mając na względzie potrzeby gminy i jej mieszkańców.
§ 5.
Okresowe przeglądy funkcjonowania Kodeksu dokonywane będą w trakcie oceny kadry pracowniczej urzędu.