KODEKS ETYKI

PRACOWNIKA URZĘDU GMINY

W RZECZENICY





 

 

Kodeks Etyki jest zbiorem zasad, wartości i norm moralnych, którymi winien kierować się w swoim postępowaniu i pracy każdy pracownik Urzędu Gminy w Rzeczenicy. Wskazuje wartości i wynikające z nich zachowania, jakimi winien cechować się każdy pracownik bez względu na sytuacje, w jakich może się znaleźć. Ma być wzorcem i wyznacznikiem zwyczajnych relacji w kontaktach urzędnika samorządowego z osobą załatwiającą sprawę w urzędzie. Celem Kodeksu jest poprawa jakości funkcjonowania Urzędu Gminy w Rzeczenicy oraz wyznaczanie właściwych relacji pracowników z klientami urzędu.

§ 1.

Pracownik Urzędu Gminy w Rzeczenicy kieruje się następującymi zasadami:

  1. służebności w stosunku do mieszkańców;
  2. poszanowania godności innych i własnej;
  3. poszanowania i bezwzględnego przestrzegania prawa;
  4. bezstronności i bezinteresowności;
  5. uczciwości i rzetelności;
  6. kompetencji i profesjonalizmu;
  7. uprzejmości i życzliwości w kontaktach międzyludzkich;
  8. odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań;
  9. jawności informacji;
  10. postępowania służącego dobremu imieniu gminy oraz jej szerokiej i pozytywnej promocji;
  11. własnego rozwoju intelektualnego i pogłębiania wiedzy.

§ 2.

Pracownik samorządowy wykonuje swoje obowiązki rzetelnie, a w szczególności:

  1. prowadzi lub załatwia sprawy bezstronnie i obiektywnie;
  2. pracuje sumiennie dążąc do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów swojej pracy;
  3. jest życzliwy i uczynny, interesantom urzędu stara się pomóc zgodnie z najlepszą swoją wiedzą i umiejętnościami;
  4. przy podejmowaniu decyzji kieruje się względami merytorycznymi i formalnymi, a nie emocjami lub uprzedzeniami;
  5. w przypadkach niezrozumiałych problemów lub zagadnień kieruje interesanta do właściwej kompetentnej komórki urzędu;
  6. wszystkie sprawy załatwia sprawnie i szybko, bez zbędnej zwłoki
  7. nie przekazuje osobom trzecim i chroni informacje o sprawach, osobach je wnoszących i sposobie ich załatwienia;
  8. sporządza dokumentację urzędową poprawnie merytorycznie i nienagannie estetycznie; stosuje język poprawny, czysty i zrozumiały, bez wulgaryzmów i określeń kolokwialnych;
  9. dba o przejrzystość kontaktów z interesantami i innymi pracownikami, a jego relacje cechuje uprzejmość i cierpliwość;
  10. jest punktualny i terminowy, a także gotowy do realizacji zadań poza regulaminowym czasem pracy, w sytuacjach tego wymagających.

§ 3.

Pracownik samorządowy dba o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:

  1. dąży do stałego poszerzania wiedzy ogólnej, niezbędnych w pracy przepisów prawa oraz znajomości procedur administracyjnych;
  2. podnosi swoje kwalifikacje zawodowe;
  3. przestrzega zasad poprawnego zachowania się i stosuje je w kontaktach międzyludzkich i pracy z interesantami;
  4. cechuje się wiedzą merytoryczną i wysoką kulturą osobistą;
  5. w pracy jest koleżeński, uczynny i prawy;
  6. wypełnia swoje obowiązki zgodnie z najlepszą posiadaną wiedzą, zgodnie ze swoimi obowiązkami i kompetencjami, nie unika trudnych decyzji;
  7. dba o własny wygląd zewnętrzny odpowiadający powadze i okolicznościom wykonywanej pracy, jest schludny i dba o estetykę swojego miejsca pracy.

§ 4.

Pracownik samorządowy jest bezstronny i neutralny, a w szczególności:

  1. w wykonywaniu zadań i obowiązków jest neutralny politycznie i wyznaniowo;
  2. odróżnia interes prywatny od publicznego, nie podlega wpływom ani naciskom;
  3. szanuje prawo do informacji oraz zachowuje tajemnicę służbową;
  4. nie komentuje publicznie czynności wykonanych przez innego urzędnika lub pracownika urzędu;
  5. wykazuje szczególną troskę o racjonalne i celowe gospodarowanie środkami i majątkiem publicznym mając na względzie potrzeby gminy i jej mieszkańców.

§ 5.

Okresowe przeglądy funkcjonowania Kodeksu dokonywane będą w trakcie oceny kadry pracowniczej urzędu.